Page 16 - עלון הנוטע אוקטובר 2016 מספר 10 גלעינים שקד וחברים
P. 16
מדור חדש
משולחנו של חוקר ותיק /הפינה של פרופ׳ אמנון ארז
חשיבות הקרינה וקליטת האור באדיבות mapio.net עיצוב עצי פרי נשירים לשיפור רווחיות המטע
ואולם ,כפי שצוין ,עם התבגרות העצים במטע הצפוף צצות בעיות של ציפוף במצב בו רווחיות המטע בירידה והכנסות הנוטע אינן מכסות את הוצאות הנוטע
יתר ,עודפי צל ומכאן פגיעה בקליטת האור האופטימלית הנדרשת לעצים ליציצ יש מקום לבחינה מחודשת של יעילות הייצור ,במטרה לצמצם עלויות ,להעלות
רת פרי איכותי ובמיוחד פגיעה באחידות פיזור האור בעץ .הגורם המרכזי בקביצ
עת ציפוף הנטיעה וצורת העיצוב הוא חשיפה אחידה ככל האפשר של העצים יבולים ואיכות פרי ולשפר רווחיות.
לקרינה ישירה וקליטת אור אופטימלית ליחידת שטח .ערך זה מגיע כש80%- שתי דרכים מוכרות לנו לשיפור רווחיות המטע :האחת ,לגדל זנים חדשים ,איכותיים
מאלה הקיימים ,שישיאו מחירים גבוהים יותר או יניבו מחוץ לעונה ,כלומר יקדימו או
מהאור הנופל על שטח המטע נקלט על ידי עלוות העצים. יאחרו ויהנו מביקוש וממחירים גבוהים .ניתן לעתים להשיג מטרה זאת באמצעות
עצי פרי בכלל ונשירים בפרט ניתנים לעיצוב בדרכים שונות ,מה שמאפשר ליצ מניפולציה בזן לשינוי מועד ההבשלה .דרך שנייה היא שינוי ושיפור צורת העיצוב של
צור מטעים שונים בצורתם ,בחשיפתם לקרינה ובאחידות האור הנופל על נופם.
לכך השפעות חשובות על ייצור פרי איכותי ,קלות הטיפול במטע ומכאן חיסכון העץ ,כמו גם שימוש בכנה שתאפשר גידול רווחי יותר .אתעכב על הדרך השנייה:
בעבודה ,שימוש במיכון ושיפור אורך חיי העץ. עצים נמוכי קומה
עיצוב מטעים מסורתי לצורת גביע נמצא לא אופטימלי בהיותו מחייב עבודה
רבה בעיצוב העץ הצעיר ובשמירה עליו בשנים הבאות .צורת עיצוב זו אינה כיוון מרכזי בפיתוח צורות עיצוב במטעי נשירים הוא יצירת עצים נמוכי קומה.
מתאימה לשדרות צפופות .מבחינת חשיפה לאור ,מוכרת מאד בגביע התוצ הסיבה העיקרית לכך היא קלות הטיפול בעץ מהקרקע ,ובכך הוזלת עלויות
פעה של בריחת עלווה אל חלקי העץ העליונים עם הגיל והתוצאה היא אזורים של עבודה בגובה .לשם יצירת עצים נמוכי קומה ניתן לעשות שימוש בכנות
חשופים מעלווה ופרי בחלקים הנמוכים ,הנוחים לטיפול וקטיף .מכך נגזר גם
אורך חיי העץ .משך חיי המטע המסחריים נקבע אצלנו בהתאם לנוחות הטיפול מננסות ,מעכבי צימוח ובחירת צורות עיצוב ייעודיות.
בעץ ולא על פי משך חייו האמיתיים .אנו עוסקים בצמחים מאריכי ימים עם כדי שעצים נמוכי קומה יניבו ליחידת שטח כמות יבול כמו עצים גבוהים יש
פוטנציאל חיים בלתי מוגבל ,אז איך זה שאנו עוקרים מטעים כבר לאחר 20-15 לצופף את הנטיעה .תוצאת הציפוף היא שדרות עצים סגורות ,המרחק בין העצ
שנה? יש כמובן מצבים בהם אין עניין בגידול זן מסוים ,כי הופיעו זנים חדשים ,טוצ צים בשורה קטן יחסית והמרווחים בין השורות רחבי ידיים .במצב זה עם הזמן
בים ורווחיים ממנו ,אך במקרים רבים הבעיה היא בדרך בה מגדלים את העץ. המרווח בין צמרות העצים בשורה נעלם ומתקבלת שדרה צפופה נושאת פרי.
בהתחשב בבעיית הערלה ,בה מאבדים את הפרי בשלוש שנות המטע הראצ ברם ,השינוי במבנה העץ והציפוף הרב עם התבגרות העצים מקשים על חשיפה
שונות ,להארכת חיי המטע חשיבות משנה ,כלכלית בעיקרה .באמצעות שינוי אופטימלית של הנוף לקרינה .גידול מטע מודרני בשורות צפופות אינו תואם את
צורת העיצוב ניתן להשיג עץ מאריך ימים ופורה ,כשפיזור האור בחובו של הנוף ההתפתחות הטבעית של העץ ,השואף לנצח בתחרות עם עצים אחרים .עצם
גידול מטע מחייב התאמה של העצים בו לתנאים מיוחדים ,בהם מתקיימת
אחיד וקליטתו מיטבית. תחרות מבוקרת בין העצים ולשם כך נחוצים להם -והם גם מקבלים מהמגדל
תנאים אופטימליים להתפתחות .הנטיעה הצפופה היא חלק מהתנאים להם
עיצוב ,Yעיצוב V
נדרש העץ במטע מודרני מתוך מגמה למקסם את היבול ליחידת שטח.
בשדרה צפופה נהוגות שתי צורות עיצוב שולטות בעלות גידול של שדרות עלווה
צרות נוף :שדרה אחת אנכית ושתי שדרות אלכסוניות .צורה העיצוב הראשונה מוצ תמונה :1מטע נשיר בעיצוב גביע
דגמת בגידול תפוח או אגס צירי והשנייה בגידול אפרסק וגלעיניים אחרים ונקראת
שיטת .Yעיצובי שדרה בנטיעה צפופה ,בהם העץ מעוצב על שני ענפים הפונים
בניצב לשורה ומשאירים מרכז פתוח (עיצוב ,)Yהוצעו כבר לפני שנים רבות ()1
ונבדקו ויושמו בארצות רבות בכללן אוסטרליה ואיטליה ,ובהצלחה רבה .בצורת
עיצוב זו נטיעת השורה היא צפון-דרום כשזרועות ה Y-ניצבות לציר השורה .עיצוב
כל עץ על שתי זרועות פתוחות מתאים לנטיעה צפופה ומייצר לאורך השורה שני
אלכסונים החשופים לקרינה ישירה ואחידה יחסית לכל גובהם .צורה זו נקראה
עיצוב טטורה ,על שמה של תחנת נסיונות לגידול מטעים באוסטרליה שם פותחה
השיטה .בדרום איטליה נפוצה שיטה זו במטעי אפרסק.
בעיצוב עצים לצורת ( Vלא מוצג כאן) כל עץ ניטע באלכסון ,האחד לימין והשני
לשמאל ,ויתרונותיו עמו.
‘ 16 ‘Alon Hanotea’ vol. 70 October 2016עלון הנוטע’ שנה ע’ ,אוקטובר 2016