Page 25 - עלון הנוטע יולי 2017 מספר 8 התאנה
P. 25

‫ענף החודש‬

‫השלישי לפנה"ס (‪ .)2750‬ביות התאנה הנקבית הביא למספר שינויים‪ :‬הגדלת‬    ‫תאנה מוזכרת לראשונה בסיפור גן העדן‪ַ :‬וִּתָּפ ַק ְח ָנה‬
‫הפרי‪ ,‬התרככות הציפה ועלייה ברמת הסוכר‪ .‬הצורך בהפריה‪ ,‬סלקציה של‬       ‫ֵעי ֵני ְׁש ֵני ֶהם ַוֵּי ְדעּו ִּכי ֵעי ֻרִּמם ֵהם ַוִּי ְתְּפרּו ֲע ֵלה ְת ֵא ָנה ַוַּי ֲעי‬
‫זנים ואבחנה בזנים פרתנוקרפיים (שאינם זקוקים להפריה) היו חלק מהמשכו‬   ‫ׂשּו ָל ֶהם ֲח ֹג ֹרת״״ (בראשית ג ‪ )7‬ונמנית על שבעת המ�י‬
                                                                     ‫נים שנשתבחה בהם ארצנו‪ .‬מספר רב של אזכורים במקרא ובמאמרי חז"ל‬
                                   ‫של ביות התאנה בזמנים הקלאסיים‪.‬‬    ‫נאמרו בשבח התאנה‪ ,‬כך למשל נאמר במדרש‪..." :‬התאנה‪ ,‬טוב למאכל‪ ,‬ויפה‬
                                                                     ‫לעיניים ומוסיף חכמה״‪ ,‬וכן בדברי רבי מאיר‪ :‬״הכל אילן סרק חוץ מן הזית‬
                 ‫התאנה בימי המקרא ובית שני‬                           ‫והתאנה״‪ .‬התאנה נחשבת לאחד מעצי הפרי החשובים שגדלו בלבנט ובארץ‬
                                                                     ‫ישראל הקדומה ופריה נחשב בעבר כמזון יסוד ויתרון נוסף שלו שניתן ליבשו‬
‫הראשונים כאמור היו אדם וחוה‪ ,‬שעוד בגן עדן עשו להם חגורות מעלי העץ‪.‬‬   ‫ולשומרו לזמן ממושך‪ .‬התאנה צוינה במקורות חז״ל כאחד העצים הבודדים‬
‫יישנן עדויות על גידול תאנה בארץ ישראל כבר בימי המלך המצרי סחו‪-‬רע‬
‫(השני בשושלת החמישית)‪ ,‬כ‪ 2400-‬שנה לפנה"ס‪ .‬בתיאורו של תחותמיס‬                  ‫העושה ״שתי גרנות בשנה״‪ ,‬שפירושו שהוא מניב שני גלי יבול בשנה‪.‬‬
‫השלישי מלך מצרים ‪-‬ב‪ 1500-‬לפנה"ס נזכרות תאני הארץ‪ ,‬שהיו פירות חש�ו‬
‫בים ומוכרים בתקופה זו ושימשו מאכל יסוד מזין בימות החמה (טריים) והגי‬                                           ‫ביות‬

                                                  ‫שמים (מיובשים)‪.‬‬    ‫מוצאה של התאנה ככל הנראה מהרי קדמת אסיה‪ ,‬פרס‪ ,‬עיראק וטורקיה ויש‬
‫‪ n‬משל לצניעות‪ ,‬מדד לחריש וסמל לחורבן וגאולה‪ :‬התאנה הייתה מוכרות‬      ‫האומרים מהאזור שבין ארץ ישראל וסוריה‪ .‬תאנים נאספו מן הבר זמן רב לפני‬
‫גם כשבני ישראל התעכבו במדבר סיני‪ .‬היא הובאה במקרא גם במשל יותם‪,‬‬      ‫שהפכו לגידול תרבות‪ .‬ממצאים של תאנים נמצאו במזרח הקרוב ובארץ ישי‬
‫שם היא אינה מוכנה לאבד את מתקה על מנת למלוך על העצים‪ .‬התאי‬           ‫ראל כבר מהתקופה הנאוליתית הקדם קרמית‪ ,‬אך נוטים לייחס דוגמאות אלו‬
‫נה מסמלת הן את החורבן והן את הגאולה‪ .‬בדברי חז״ל אנו מוצאים כמה‬       ‫לתאני בר‪ .‬קרוב לוודאי כי ביות התאנה החל בתקופה הכלקוליתית‪ ,‬בה החלו‬
‫התייחסויות לחשיבותה של התאנה‪ :‬המדד אותו קבעו חז״ל ביחס לחרישת‬        ‫לביית זיתים וגפנים‪ .‬ממצאים בוטאניים אלה נמצאו במספר אתרים בבקעת‬
‫הקרקע לפני השמיטה נקבע על פי כמות הפרי שמניבים עצי התאנה‪ .‬הנודר‬      ‫הירדן‪ ,‬מחוץ לטווח הגידול הטבעי של תאני הבר‪ ,‬מה שמלמד כי ככל הנראה‬
‫שאינו יהנה מפירות הקיץ ולא פירט באלה פירות מדובר‪ ,‬אסור לו ליהנות‬     ‫הם תוצר של תאנה תרבותית שגודלה שם בהשקיה‪ .‬ממצאים ארכיאולוגיים‬
                                                                     ‫מלמדים כי תאנים גודלו במצרים ובמסופוטמיה כעצי תרבות כבר מהאלף‬
                                                        ‫מן התאנים‪.‬‬
‫עצי התאנה גדלו בדרך כלל כבודדים בחצר הבית ובאדמות שוליים שלא ניתן‬
‫היה לנצלן למטרה אחרת‪ .‬באזורים בהם זיהו זני איכות (גודל‪ ,‬טעם‪ ,‬מראה‪,‬‬

                     ‫התאמה לייבוש ועוד) היו מגדלים עצי תאנה במקבץ‪.‬‬

‫להשכרה‬                                                               ‫עמרם ילוז יבנאל‬

       ‫מיכלים פלסטיק‬

       ‫דולב לכל מטרה‬

      ‫חקלאית‪/‬תעשייתית‬
   ‫לתקופות ארוכות וקצרות‬

‫‪‘ 25 ‘Alon Hanotea’ vol. 71 August-September 2017‬עלון הנוטע’ שנה ע”א‪ ,‬אוגוסט‪-‬ספטמבר ‪2017‬נייד‪ 050-5211084 .‬פקס‪04-6650029 .‬‬
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30